Nuori tai muutaman vuoden opettajan työtä tehnyt opettaja
kohtaa työuransa alussa monia haasteita. Pitäisi ottaa haltuun opettavien
aineiden opetussuunnitelmat sekä niiden tiedolliset ja taidolliset sisällöt. Parhaimmillaan
tämä voi tarkoittaa, jopa kymmenen eri aineen hallintaa. Pitäisi pärjätä yhä
haastavampien luokkien kanssa. Mistä muuten johtuu, että juuri nuorilla opettajilla
on usein koulujen vaikeimmat luokat? Työnjatkuvuudestakaan ei nykytilanteessa
ole takeita vaan koulua ja työyhteisöä voi huonoimmassa tapauksessa joutua vaihtamaan
joka vuosi. Näin ollen lukukauden alussa on, kaiken muun työn lisäksi,
tutustuttava uusiin työkavereihin ja oppilaisiin. Saadakseen vakituisen
työpaikan ja takeen töiden jatkumisesta on oltava mukana ”kaikessa”, vaikka
tuntuukin, että ihan perustyössäkin olisi tarpeeksi tekemistä. Lisäksi kesän
joutuu olemaan työttömänä. Kuulostaa palkitsevalta ja motivoivalta, eikö? Onko
siis ihme, että moni nuori opettaja väsyy ja päätyy vaihtamaan ammattia?
Myös minä olen pyöritellyt näitä ajatuksia päässäni
viimeisten parin vuoden aikana. Olen työskennellyt luokanopettajana 3,5 vuotta,
kahdessa eri koulussa. Rakastan työtäni opettajana ja minulla on ollut hieno
mahdollisuus päästä kehittämään omaa osaamistani erilaisissa koulutuksissa.
Olen myös saanut oppia paljon opettajan työstä keskustelemalla kokeneempien
kollegojen kanssa ja seuraamalla heidän työtään. Olen saanut opettaa ihania
oppilaita ja samalla olen itse oppinut opettamisesta valtavasti. Välillä olen
kuitenkin ollut todella väsynyt ja miettinyt, onko tämä sitä mitä haluan tehdä.
Lähdin Italiaan Erasmus + opintomatkalle avoimin mielin,
tavoitteenani saada työkaluja työssäjaksamiseen ja sisäisen motivaation
ylläpitoon. Myös positiivinen psykologia ja mindfulness kiinnostivat kovasti. Tämä
oli ensimmäinen Erasmus matkani, mutta onneksi minulla oli seuranani kaksi
kokenutta konkaria.
Marika, minä ja Marianne |
Myös varsinainen matkamme syy, Erasmus kurssin ensimmäinen päivä
vahvisti tätä tuntemusta. Kurssiamme veti ihana ja aurinkoinen Susan, joka sai
meidät kurssilaiset tuntemaan olomme tervetulleeksi ja tärkeäksi jo heti
ensikohtaamisesta lähtien. Susanin läsnäolo ja kuuntelemisen taito sai minut
pohtimaan, miten itse otan vastaan uudet oppilaani? Kurssilla sain kokea itse
sen jännityksen, johon oppilaat joutuvat aloittaessaan uuden opettajan tai luokan
kanssa. Tämä kokemus oli ajatuksia
herättävä. Jäin miettimään olenko itse läsnä ja muistanko varmasti huomioida
jokaisen? Maltanko pysähtyä kuuntelemaan, mitä oppilaillani on sanottavana.
Millaisia asioita voin vaatia oppilailtani uudessa tilanteessa, esimerkiksi
ensimmäisenä koulupäivänä?
Ihana opettajamme Susan. |
Haluan
olla hyvä ja helposti lähestyttävä opettaja, joka kuuntelee omia oppilaitaan.
Haluan keskittyä löytämään asioihin ratkaisuja sen sijaan, että jäisin voivottelemaan
ongelmia. Oppilaiden ilo ja ne pienet arkiset hetket yhdessä ovat niitä
asioita, jotka saavat minut lähtemään töihin hymyssä suin.
Itselleni kaikista suurin oivallus kurssin aikana oli, että ”riittävän hyvä” riittää. Minun ei tarvitse hallita kaikkea vaan välillä voi vähän höllätä. Läsnäolo, kuuntelu ja huumori ovat opettajan tärkeimpiä työkaluja. Kiireisen arjen lomassa myös oma aika ja harrastukset ovat tärkeitä. Me opettajat olemme vain ihmisiä, emme koneita ja myös meillä on lupa tehdä virheitä. Surina päässä jatkuu edelleen, mutta ehkä hiukan aiempaa itselleen armollisempana.
Lisäksi pohdin, miten asennoidun omaan työhöni ja miten
käsittelen stressiä? Annanko stressille ja negatiivisille asioille vallan? Pyrin olemaan positiivinen ja keskittyä hyvään, mutta
välillä nämä asiat meinaavat unohtua arjen pyörityksessä. Tällöin huomaan ajattelevani helposti alla olevan kuvan tavoin.
Samalla kun pohdin näitä asioita itse, oli myös silmiä
avaavaa huomata, että arki on melko samanlaista eri puolilla Eurooppaa. Kiire,
suuret ryhmäkoot ja stressi ovat jokapäiväisiä asioita kaikkialla. Niiden ei
kuitenkaan tarvitse antaa määrittää opettajuuttamme ja arkeamme vaan voimme
itse vaikuttaa siihen, miten asennoidumme työhömme. Positiivisella ajattelulla
ja oman työn rajaamisella pääsee jo pitkälle. Keskustelut toisten kurssitovereiden kanssa olivat antoisia ja vahvistivat tätä ajatusta.
Susan esitti kurssin aikana osuvia ja hauskoja meemeja käsiteltäviin aiheisiin liittyen. Tässä omat lempparini |
Aurinkoisin terveisin Suvi.
Kommentit
Lähetä kommentti